Skip to main content

3 Teknik Buat Pelanggan Repeat Oder?



Tulisan ini saya kongsikan dari facebook Tuan Aqif Azizan. Anda boleh temui beliau di SINI.

Ayuh kita mulakan...
 
Manusia mempunyai tempoh masa ingatan yang sangat terhad.

Tempohnya hampir sama seperti stamina manusia.

Dalam subjek pendidikan jasmani semasa sekolah menengah, para atlit yang tidak melakukan aktiviti sukan selama 3 hari berturut-turut, staminanya akan jatuh merudum.

Tempoh masa pelanggan untuk mengingati bisnes kita juga terhad.

Ia dipanggil sebagai "customer memory span."

Ini bermakna, dalam masa 3 hari atau kurang, ingatan pelanggan terhadap bisnes kita akan ghaib secara perlahan-lahan.

Contoh skrip yang diberikan pelanggan adalah, "Aku sudah lupa daripada siapa aku beli produk XYZ ini…"

===
Risiko Customer Memory Span
===

Risiko yang kita hadapi sebagai pemilik bisnes adalah risiko buat duit berulang kali dengan pelanggan sedia ada.

Jika pelanggan sudah lupa pada bisnes kita, maka proses duit masuk akan berhenti.

Justeru itu, selain daripada melakukan aktiviti pemasaran dan jualan, aktiviti prioriti kita juga adalah meningkatkan customer memory span.

Lagi lama pelanggan boleh ingat bisnes kita, lagi besar potensi duit yang bakal masuk.

============
3 Aktiviti Tingkatkan Customer Memory Span
============

Tony Hsieh adalah pengasas syarikat Zappos dan pernah menjual syarikatnya Link Exchange kepada Microsoft pada tahun 1998 dengan harga USD265 juta.

Beliau menggariskan 3 aktiviti yang boleh pemilik bisnes gunakan untuk melenyapkan customer memory span.

3 aktiviti itu adalah:

============
1) Lekatkan nama dalam minda pelanggan.
============

Pilih nama bisnes yang mudah untuk pelanggan ingat.

Nama yang kompleks akan menyebabkan fikiran pelanggan berbelit-belit, apabila mahu cuba ingat bisnes kita.

Contoh nama yang mudah ingat adalah menggunakan pendekatan:

+ Akronim.

+ Nombor.

+ Satu perkataan.

============
2) Lenyapkan ketakutan pelanggan.
============

Zappos adalah sebuah syarikat yang menjual kasut.

Tony Hsieh melakukan strategi luar kotak berbanding pemilik bisnes lain yang menjual kasut.

Beliau faham perasaan pelanggan apabila mahu membeli kasut secara online. Trauma pelanggan yang paling utama adalah: Saiz kasut.

Jadi, tawaran beliau apabila pelanggan mahu membeli kasut di Zappos adalah:

"Beli kasut dengan kami. Apabila kasut sudah sampai di rumah dan dapati saiznya tidak sesuai, sila pulangkan kepada kami. Kemudian kami akan gantikannya. 100% percuma."

============
3) Konti bantuan pelanggan.
============

Ketika usahawan lain sibuk dengan aktiviti marketing secara konsisten untuk menghapuskan customer memory span.

Zappos bertindak dengan cara yang berbeza.

Mereka memuliakan pelanggan menerusi servis yang terbaik dan konsisten.

Setiap pekerja dalam organisasi Zappos akan pastikan pelanggan mereka seronok berkomunikasi, dalam apa jua perkara yang melibatkan syarikat itu.

Dari sudut jualan secara online, pertanyaan tentang saiz, cara pembelian, dan pelbagai lagi.

Zappos akan pastikan pelanggan mereka senyum setiap kali selesai berkomunikasi dengan e-mel, Facebook, telefon dan pelbagai medium lain.

Mereka mengamalkan pendekatan,

"Gunakan peluang untuk buat pelanggan rasa, "Wow" dengan servis bisnes kita."

Dengan mengamalkan 3 jenis aktiviti ini, customer memory span dapat kita hapuskan dengan mudah.

Comments

Popular posts from this blog

Cara Install Printer Menggunakan Manjaro Linux

Bismillah. Alhamudlillah. Sejak kebelakangan ini, saya agak sibuk menguruskan perniagaan. Jadi tidak berkesempatan untuk melakukan update di blog faizalehsan. Saya juga telah beralih kepada window 10 semula kerana ada beberapa perkara terutamanya berkaitan dengan desain yang tidak dapat saya jayakan dengan menggunakan sistem operasi linux. Namun begitu, dalam minggu lepas, saya cuba-cuba melihat kembali kepada berita-berita sistem linux yang tersiar di blog teknologi dan sebagainya. Dan saya dapati, ada pembaharuan terutamanya berkaitan dengan ubuntu dan Os yang lainnya. Jadi saya download dan mencuba OS ubuntu terbaru tersebut untuk beberapa ketika. Memang ada penambah baikan dari pelbagai aspek. Namun sebenarnya saya lebih tertarik dengan OS Manjaro. Manjaro Linux Manjaro adalah salah satu OS yang semakin meningkat naik. Untuk mengetahui lebih lanjut tentang OS ini, anda boleh klik di sini.   Apa yang membuatkan saya tertarik ialah, Os ini ringan dengan Pc saya dan

Berani mengambil risiko

Bismillah. Alhamdulillah.  Berani mengambil risiko adalah permulaan kepada sesuatu kejayaan. Dalam konteks perniagaan ada banyak risiko yang perlu dihadapi oleh seseorang usahawan. Samada risiko berjaya atau tidak sesuatu produk, risiko gagal dalam perniagaan, risiko akan dikenakan tindakan undang-undang dan sebagainya. Namun apalah gunanya jika hidup tanpa risiko. Tiada cabaran. Itu bermakna kita sudah selesa dan hidup dalam keadaan yang tenteram tanpa gangguan.  Namun Allah s.w.t. Tidak akan membiarkan hambanya duduk dan rileks sahaja. Pastinya Allah akan memberikan kita ujian-ujian supaya kita tidak terus berada di dalam zon selesa dan terima seadanya apa yang berlaku di sekeliling kita.  Begitulah serba sedikit tentang risiko yang ingin saya kongsikan bersama anda. Ada banyak lagi jika ingin dihuraikan tentang risiko yang perlu diambil untuk berjaya dalam kehidupan.  Berjumpa lagi pada artikel yang akan datang.  P.s: Sekiranya anda mempunyai pendapat untuk dikongsikan, boleh kongs

Nikmat Kesihatan yang sering dilupakan

Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Nikmat sihat memang sering kita lupakan. Atau mungkin lebih teruk lagi, kita langsung tak teringat pun akan kepentingan kesihatan tubuh badan kita. Kita hanya memikirkan tentang mencari harta dunia dan juga keseronokan duniawi yang sering membawa kelekaan kepada diri kita sebenarnya. Jika anda mahu merasakan betapa bertuahnya badan anda yang sihat itu, salah satu cara adalah dengan pergi ke masjid. Berjemaah di sana. Di dalam masjid, akan ada mereka yang akan datang dengan berkerusi roda, dengan tongkat dan sebagainya. Jika kita makhluk yang mahu berfikir, kita akan dapat merasai betapa seksanya mereka ini ingin melakukan amal ibadah. Tidakkah kita terfikir? Alhamdulillah, sempat juga saya berjemaah di masjid. Dan kebetulan seorang tua yang memakai tongkat solat di sebelah saya. Betapa rasa bertuahnya mempunyai badan yang sihat dan dapat melakukan amal ibadah dengan senang. Syukur ke hadrat Allah. Orang tua tersebut dengan susah payah mahu d